Rust en routine - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lynn Haas - WaarBenJij.nu Rust en routine - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lynn Haas - WaarBenJij.nu

Rust en routine

Blijf op de hoogte en volg Lynn

07 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Durban

Daar ben ik weer! Afgelopen week was een rustige week. Ik heb deze week hetzelfde meisje begeleid als twee weken geleden. Het was leuk om te doen maar ik merk dat ik ook wel toe ben aan iets anders. Ik vond het vooral leuk dat ze steeds meer zelf contact maakt. A is een bijzonder meisje waarbij je echt moet investeren in het contact wil je een band met haar krijgen. Oh en ze leert me piano spelen dus dat is heel vet. Ze heeft zichzelf stukjes van liedjes aangeleerd maar het klinkt super goed!

Maandag is er een nieuwe vrijwilliger aangekomen dus vanaf toen waren we weer met z'n vieren. Laat ik het erop houden dat het contact met de nieuwe 'jongen' wat stroef verliep en dat hij waarschijnlijk nog uit de kast moet komen. Maar goed, hij had waarschijnlijk ook gewoon even tijd nodig om los te komen.

Dinsdag heb ik samen met een van de kinderen gekookt. Hij heeft een lichte verstandelijke beperking en heeft de droom om later chef-kok te worden in een restaurant. Of dit haalbaar is, is maar de vraag maar hij heeft tenminste een droom. Dit is ook hoe de kinderen hier worden opgevoed. Ga opzoek naar iets waar jij blij van wordt. Samen hebben we mijn favoriete gerecht klaar gemaakt; PASTA :)! En het was nog goed gelukt ook. Met een beetje improviseren in een iets wat primitievere keuken. P en ik kregen zelfs de dag erna nog complimentjes. Jeej!

Donderdag middag zijn we met de kinderen gaan zwemmen. Omdat de ene helft naar het strand wilde en de andere helft naar het zwembad hebben we opgesplitst. De kinderen van Palm Tree krijgen geen gym maar gaan daarom iedere donderdag, als het weer mee zit, zwemmen. Ik koos ervoor om met de jongsten en de meiden naar het zwembad te gaan.

Ik ben hier (gelukkig!) nog niet heel erg verbrand. Maar factor 50 doet dan ook erg goed zijn werk.

Vrijdag middag, na lang wachten, kwam de taxi mij en de andere meiden ophalen om ons naar Durban te brengen. De planning was om te overnachten in een hotelletje en opstap te gaan. De cocktails gingen er goed in maar we hebben het niet te laat gemaakt. Zaterdag ochtend stonden we op tijd op om te ontbijten. Met rond gevulde buikjes begonnen we onze dag. We hadden met de jongen, de nieuwe vrijwilliger, afgesproken bij het wk voetbal stadion van Durban. Het was een mooie warme dag dus gelukkig stond het strand ook op de planning. Bij het stadion zijn we met een lift omhoog gegaan, we konden zo van bovenop het stadion heel ver kijken. Leuk was dat we aan de ene kant de zee zagen en aan de andere kant de bergen. Ik denk dat ik het uitzicht mooier vond dan het stadion zelf maar ik ben dan ook geen voetbalfanaat. Maar ik zou geen toerist zijn als ik er niet even een foto van maakte.

Na het stadion hebben we een rondje gelopen over een maandelijkse markt. Jammer voor het thuisfront heb ik daar weinig leuke souvenirs kunnen scoren maar het was leuk. Ik kreeg echt een Koninginnedag-gevoel van de markt. En, ze hadden er hele lekkere, frisse limonade. Hierna hebben we een taxi genomen naar het strand. Hier hebben we nog even genoten van een afkoeling, de zon en een cocktail of twee.

Bij terugkomst op Palm Tree werd ons gevraagd of wij even op de kinderen wilden passen. De jongsten en twee wat oudere meiden waren thuis. Ook woont er een jongetje (9) op Palm Tree met een meervoudige beperking. We moesten ook op hem passen want de persoon die voor hem zorgt was naar de kerk. Over het algemeen wordt er goed voor hem gezorgd maar het is duidelijk zichtbaar dat hier niet de juiste kennis en de juiste middelen zijn om daadwerkelijk de juiste zorg en begeleiding te bieden. Dan besef ik pas echt hoe goed het in Nederland geregeld is voor kinderen zoals hij. Toch probeer ik niet te lang stil te staan bij iets als dit maar het is goed om te zien hoe er in een land als Zuid-Afrika mee om wordt gegaan.

Zaterdag avond hadden we een avond speciaal voor de kleinste jongens. We hadden lekkere dingen voor ze gekocht. Ze waren zo blij met de pizza en met het ijs! Hoe leuk :). Sjakie en de chocoladefabriek maakte de avond helemaal compleet. De kinderen, en ik, waren om 22.00 erg moe dus was het tijd om te slapen. Op een zaterdag avond?! Ja! De dagen zijn hier een stuk vermoeiender dan in Nederland.

Vandaag was een warme en daarom ook rustige dag. Geen trip voor mij deze week maar dat was ook wel eens fijn. Volgende week staat de Drakensbergen op de planning dus daar kijk ik erg naar uit! Eerst een weekje op de daycare.

Tot de volgende update! X

  • 07 Maart 2016 - 22:30

    Frank Bazelmans:

    Goed bezig Lynne.
    Leuk te zien dat je ondanks de wat mindere middelen toch echt iets kunt bereiken met die kinderen.
    Groeten van de fam Bazelmans

  • 08 Maart 2016 - 07:59

    Han:

    Wat leuk weer om te lezen zo'n lekker lang verhaal!
    Ziet er super uit. Onze kokkin. Enjoy!
    Volgende week weer selfies aub! Haha.
    xxx Han

  • 10 Maart 2016 - 18:45

    Henk De Haas:


    hoi lynn

    je hebt weer een mooi verhaal vertelt lynn , fijn dat het koken zo goed
    ging en dat ze dat waarderen .
    ga lekker door met je droom lynn , hoop dat je een mooi weekend
    zult hebben in drakensbergen , en mooie foto s!! gr henk xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynn

Actief sinds 20 Jan. 2016
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 3333

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 11 April 2016

Mijn eerste avontuur

Landen bezocht: