Een nieuw thuis - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lynn Haas - WaarBenJij.nu Een nieuw thuis - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lynn Haas - WaarBenJij.nu

Een nieuw thuis

Blijf op de hoogte en volg Lynn

21 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Durban

Wat een week weer! Ik begon deze week met het individueel begeleiden van een 16 jarig meisje met een ontwikkelingsachterstand. Ik wist op maandag nog niet precies hoe ik het aan moest pakken maar het ging goed. Met handvaten van andere vrijwilligers en mijn eigen gezonde verstand kwam ik een heel eind!

Samen met het meisje hield ik me vooral bezig met huishoudelijke taakjes in en rondom het huis van alle Palm Tree kinderen. Een dagelijks terug kerend taakje is het smeren van de sandwiches. Ik ben dus ook veel in de keuken bezig geweest en ik moet zeggen dat de hygiene die hier ontbreekt echt indruk op mij heeft gemaakt. Er is een gebrek aan een simpele vaat -of theedoek dus de afwas en het schoon houden van de keuken kan nooit echt goed gedaan worden maar daarentegen hebben ze wel dettol. Bij het schoonmaken van een voorraadkast die was aangebroken door de apen haalde het meisje dat ik begeleidde opeens een fles dettol te voor schijn. Ik denk trouwens wel dat dat de enige fles is die ze hebben.

Nadat we op donderdag onze boodschappen weer gedaan hadden in winkelcentrum Galleria ben ik mijn tas gaan inpakken voor het weekend. Samen met Jolanda en met 3 andere meiden van andere projecten gingen we op safari in National Park Hluhluwe. Die andere meiden hadden we overigens al ontmoet bij aankomst in Zuid-Afrika.

Vrijdag moesten we eerst nog werken tot 10.00, toen ben ik nog snel gaan douchen en toen werden we al opgehaald door onze gids voor de rest van het weekend. Vervolgens reden we langs de andere projecten voor de andere meiden en toen door naar onze slaapplek voor die dag. Alles bij elkaar hebben Jolanda en ik, omdat wij als eerste werden opgehaald, 4 tot 5 uur in de auto gezeten.

Bij aankomst op een soort Afrikaanse centre parks, waar we die avond zouden slapen, kregen we een echt Afrikaans welkom. We moesten Afrikaanse kralen om en er werd voor ons gedanst. Nou denk je dat er vrouwen in Afrikaanse jurken gaan dansen maar dat was (helaas!) niet zo. Het waren schaars geklede mannen waar we uiteindelijk zelf ook nog allemaal mee moesten dansen. Wat er volgensmij erg lachwekkend uit zag.
Maar goed, na een late-night-dinner en 2 savanna's gingen we terug naar het Afrikaanse centre parks en konden we eindelijk naar bed. We sliepen in een echt Afrikaans huisje waar je naar binnen moest kruipen en waar het de hele nacht de Afrikaanse temperatuur bleef houden. Ect top dus!

Zaterdag vertrokken we om 8u met de boot in St. Lucia om nijlpaarden te spotten. Dit lukte goed dus dat zorgde voor een goed begin van een weekend vol dieren spotten. Om 10u reden we door en gingen we echt het park in. Het was toen al zeker 30 graden dus dat beloofde niet veel goeds, alle dieren verstoppen zich natuurlijk voor de zon. Gelukkig konden we toch wat dieren zien, de eerste was een giraffe. In de middag zijn we even gaan zwemmen, om af te koelen maar ook omdat het te heet was om dieren te zien. Het begon later in de middag te regenen dus het koelde een stuk af. Savonds heeft onze gids een lekkere braai klaar gemaakt en daarna zijn we gaan slapen.

Zondag ochtend stonden we om half 5 al op om vervolgens om 5uur in de auto te zitten. In de morgen is het nog niet warm, de dieren ontwaken dan ook dus die gaan op zoek naar eten of water. Dat laatste was er helaas niet veel.

Alles bij elkaar hebben we de volgende dieren gezien: giraffe, zeba's, apen, impala's, (witte) neushoorn, Buffalo, nijlpaarden, nyala, olifanten en een leeuw. We hebben dus 4 van de big 5 gezien; jeej!

Ik heb genoten!
Thanks voor het lezen, alle leuke reacties en tot volgende week :)

  • 21 Februari 2016 - 20:48

    Han:

    Wist ik veel dat ik ooit jaloers zou zijn op een paar Afrikaanse mannen... (: Klinkt goed en ziet er top uit. Fijn om zo een beetje mee te genieten. Enjoyyyy schatteke!

  • 21 Februari 2016 - 21:20

    Kim:

    Leuk leuk leuk om te lezen chick!!

  • 21 Februari 2016 - 22:30

    Kees Heuvel:

    Mooie foto's. De zoo van Antwerpen is er niets bij. Veel plezier daar. Groetjes van Kees en Carlo.

  • 22 Februari 2016 - 01:32

    Linda:

    Leuk om te lezen en gave foto s ook.

  • 22 Februari 2016 - 15:42

    Jeanette:

    Super mooi om te lezen. Sommige dingen voor ons zo gewoon "een theedoek" voor daar heel bijzonder. Je straalt wel op al die foto's, kan zien dat je geniet. Groetjes je mamsie

  • 22 Februari 2016 - 17:28

    Guus:

    Hey Lynn, leuk verslag! Ik moet zeggen: die gnoe lijkt verdacht veel op Thomas. Helpt natuurlijk tegen het gemis. Kun je een aap voor mij vangen en meenemen? Thanks!

  • 22 Februari 2016 - 17:39

    Lynn:

    Thanks! Hahaha dat helpt zeker ja. Ik zal t proberen. We hebben apen op ons project maar die zijn wel n beetje vals en pakken alleen je eten af dus die wil je niet. Volgende week weer een verslag :)

  • 22 Februari 2016 - 20:53

    BeautyKees:

    Hi Lynn,

    Je ziet er echt Afrikaans uit, rokje....wat een schitterend avontuur met die hitte dieren spotten, maar het is beloond, prachtige foto's..
    Och hygiene is dat belangrijk? Echt wel, kunt altijd nog een handdoek kapot knippen, even koken en jawel een vaatdoek! Praktisch hé!

    Leuk dat je de begeleiding iets oplevert voor haar! Veel plezier deze week, tot het volgende verslag, leuk om te lezen, groetjes, ook van Kees, Bea

  • 22 Februari 2016 - 20:53

    BeautyKees:

    Hi Lynn,

    Je ziet er echt Afrikaans uit, rokje....wat een schitterend avontuur met die hitte dieren spotten, maar het is beloond, prachtige foto's..
    Och hygiene is dat belangrijk? Echt wel, kunt altijd nog een handdoek kapot knippen, even koken en jawel een vaatdoek! Praktisch hé!

    Leuk dat je de begeleiding iets oplevert voor haar! Veel plezier deze week, tot het volgende verslag, leuk om te lezen, groetjes, ook van Kees, Bea

  • 23 Februari 2016 - 00:12

    Petra Everaars:

    lieve lynn, leuk om je verhalen en foto's te zien. geniet ervan en denk af en toe aan mij hihihihi..liefs Petra x

  • 23 Februari 2016 - 17:51

    Margriet:

    Hoi Lynn,

    Ziet er allemaal gaaf uit! Erg leuk om zo een beetje jouw reis mee te beleven.
    Jaloers ben ik niet, want ik ben een schijterd met die wilde dieren, ik kijk wel naar jouw foto's en Discovery:-)
    Nou tot het volgende verslag!
    En geniet ervan maar dat doe je wel zie ik.

    Gr,
    Margriet

  • 24 Februari 2016 - 18:38

    Henk De Haas:


    hoi lynn
    wat een mooi verhaal heb je geschreven over de safari en alles wat je
    hebt gezien.
    ook hele mooie foto s erbij geplaatst , en je straalt helemaal !! wat ben je deze week aan het doen
    reageer nu pas kon de reactie niet plaatsen !!

    gr henk xxx

  • 24 Februari 2016 - 21:54

    Connie:

    Hoi Lynn,net je avonturen gelezen.
    Geweldig dat je dit mag meemaken.
    Vooral genieten,ik zal je volgen.
    Veel plezier meid.
    Groetjes van Connie

  • 27 Februari 2016 - 21:03

    Els En Wouter:

    Hoi lynn,


    Wat leuk om je avonturen te lezen, nog een hele fijne tijd.
    Wouter vraagt of je een paar van die zwarte pieten mee brengt

  • 28 Februari 2016 - 11:24

    Sandra :

    Hoi Lynn, leuk om je verhalen te lezen , nog heel veel plezier en een fijne tijd .Groetjes sandra

  • 28 Februari 2016 - 18:29

    Lynn De Haas:

    Hey Els! Wat leuk dat jullie me ook volgen. Geef Wouter maar een high five van mij :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynn

Actief sinds 20 Jan. 2016
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 3344

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 11 April 2016

Mijn eerste avontuur

Landen bezocht: